ژنیکوماستی و علل آن

25 09 2007

فرایند gynecomastia (بزرگ شدن پستان ها  ) به دلیل بر هم خوردن تعادل بین فعالیت استروژن و آندروژن آزاد در بافت پستانی است و در بلوغ دیررس به دلیل ترشح زیاد استروژن قبل از بالا رفتن سطح تستوسترون به حد بالغین ایجاد می شود.از دیگر علل ژنیکوماستی می توان به انواع تومورها(مثل تومور سلول لیدیگ یا بینابینی که ترشح کننده استرادیول و hCG است،کارسینومای سلول بزرگ ریه یا بعضی از کارسینوماهای معده  و کلیه که hCG ترشح می کنند)،افزایش در فعالیت آروماتاز در گواتر سمی،سندرم کلاین فلتر،تومورهای غدد فوق کلیوی و بیضه، اشاره کرد.داروهایی از قبیل اسپیرونولاکتون هم می توانند باعث این بیماری شوند.عوامل دیگر آن الکل،ماری جوانا،مواد افیونی،هیپرتیروئیدیسم و بیماری های کبدی هستند.

اهمیت ژنیکوماستی در تشخیص بدخیمی هاست،بافت پستان در این بیماران،صاف،الاستیک یا باقوام است اما سفت نیست.ناحیه مبتلا عموماً هاله ی پستانی و نوک پستان می باشد و تقریباً در نیمی از بیماران به صورت دو طرفه است اما ژنیکوماستی ناشی از بدخیمی ها معمولاً سفت بوده و خارج از هاله ی پستانی و یک طرفه است.گودرفتگی نوک پستان در کانسر پستان دیده می شود و ممکن است خونریزی کند. برای افتراق بین ژنیکوماستی و کانسر پستان باید بیمار تحت ماموگرافی قرا بگیرد.

به دلیل این که 55-40%مردان مسن دچار ژنیکوماستی می شوند این فرضیه مطرح می شود که ژنیکوماستی ممکن است طی فرایندهای فیزیولوژیک نرمال و با افزایش سن هم ایجاد شود!

پیشنهاد می شود که برای بیمار با توده پستانی دردناک یک طرفه یا دوطرفه تست های آزمایشی زیر درخواست شود:

میزان hCG سرمی،LH ، تستوسترون و استرادیول.

چنانچه  میزان LH افزایش یافته باشد سطوح TSH وتیروزین نیز باید اندازه گیری شود.

منبع:www.nejm.org

کارها

Information

12 responses

25 09 2007
سماع

سلام…
تمام روز هایم بوی دلتنگی میدهد/فقط از خدا باید شعر بخواهم/شعری که در آن “ای کاش” نباشد.

منتظرم.

25 09 2007
soboone

اه این که اینجا هم هست مثل قبلاً من ببینم شما چه رشته ای میخونید
بعد هیچی:) نمی دونم چی بگم آخه مطلب خیلی تخصصی هست!دی:
🙂

26 09 2007
wisee

سلام
ممنون که نظر دادين .
به لينکدونی اين حقير اضافه شدين ( اين بلايي است که سر همه نطردهندگان وبلاگم ميايد).

«فرایند gynecomastia (بزرگ شدن پستان ها )» تا اينجاش خيلی خوب و دوست داشتنی بود اما بقيه اش خرابش کرد (:

18 12 2007
MORTEZA

سلام
من مرتضي هستم 20 سال دارم و 7 سال ميشه كه از بزرگي سينه
مخصوصا سر سينه هام رنج ميبرم .
و تازه با عبارت
ژنيكماستي آشنا شدم اگه ممكنه يه مركز درماني به من معرفي كنيد
با تشكر فراوان
000000
برای شروع می تونید به یک متخصص داخلی مراجعه کنید،اون جا راهنماییتون می کنن،اگه ژنیکوماستی در شما مربوط به مصرف دارویی خاص هستش بهتره مصرف اون دارو رو قطع کرده و با پزشکتون در میون بگذارید
موفق باشید.

22 02 2008
رامین از کردستان

سلام خسته نباشید آقای دکتر من 20 سال دارم و مدت 5 سال است که با مشکل ژنیکو ماستی روبرو شده ام و مشکل من هیچ گونه درد و ناراحتی برایم پیش نیاورده فقط از ناراحتی های روانی آن رنج می برم درمان آنرا به من بگویید

23 10 2008
سعید

سلام من 22 سالمه نوک سینه هام قسمت قهوه ای رنگ کمی از حالت عادی بزرگ تره البته دربرخورد با اب سرد یا هوای سرد به حالت عادی برمیگرده
به پزشک هم مراجعه کردم گفت ژنیکوماستی نیست
خواهش میکنم خواهش میکنم منو راهنمایی کنید.
دوست عزیز، نگرانی شما بی مورده، برای این که ژنیکوماستی باشه باید حداقل بزرگی پستان ها بیش از 3 سانتی متر باشه.

30 03 2009
میلاد

سلام من 23 سال دارم و 4 سال پیش به دلیل ژنیکوماستی تحت عمل جراحی قرار گرفتم. الان سینه هایم کاملا تخت و با حالت فرو رفتگی است . چند ماهی هم باشگاه بدن سازی رفتم اما تغییری در رشد عضلات دیده نشد. لطفا راهنمایی کنید.
میشه با جراحی شکل ظاهری رو تا حدودی برگردوند، به نظر من بهتره با یه جراح مشاوره کنید.

31 05 2009
رسول

سلام
از نوشته شما ممنون … من همین هفته گذشته به خاطر ژنیکوماستی عمل داشتم، راستش اعتماد به نفسم تقریبا نابود شده بود… ممنون از این اطلاعات، میخواستم بدونم من کی می تونم فعالیت ورزشی رو شروع کنم؟
و در ضمن من از این پست برای مطلب ژنیکو ماستی در مجله الکترونیکی ندا با اجازه شما استفاده خواهم کرد: ادرس ندا:

nedamagazine.net
سپاسگزارم
دوست عزیز بهتره 4-6 هفته پس از جراحی از فعالیتهای ورزشی سنگین به خصوص وزنه برداری خودداری کنید.

31 05 2009
OMID

با عرض سلام و خسته نباشد
ممنون از اینکه دارید اطلاعاتتون رو به این راحتی در اختیار دوستان قرار میدهید .

دوستی با نام سعید مشکلشون رو گفته بودند من 24 سال سن دارم و سرسینه هام تقریبا درشته و در تماس با هوای تقریبا سرد یا آب سرد به حالت عادی بر میگرده و سرسنه هام نرمه
نمیدونم چه مشکلیه ، راهنماییم کنید بدونم مشکلم دقیقا چیه ؟ باید چه کنم ؟

ممنون میشم
معمولاً ژنیکوماستی به علت تغییرات هورمونی ایجاد میشه و عوامل فیزیکی جز جراحی باعث تغییر اندازه بافت پستان نمی‏شن،متاسفانه من موردی از اثرات آب و هوا بر روی بافت پستان رو نشنیدم،شاید به علت تغییرات وازوموتور(تغییر در قطر رگها) باشه.

2 06 2009
OMID

با عرض سلام مجدد

– از جواب ممنونم ، من در جواب شما به جناب سعید آقا دیدم گفته بودید که مشکلشون ژنیکوماستی نیست ، دوباره مشکلمو با جزئیات بیشتر منویسم اگه تونستید تشخیص بدین ممنونتون میشم من رو در جریان بزارید و گرنه باز هم از این سایت و جوابهای شما تشکر فراوان دارم .
در محیطهای گرم مثل ثنا ، حمام آب گرم ، در محل کار با هوای گرم ، وقت ورزش کردن که بدن گرم میشه و تعریق داره و … سر سینه ها تقریبا ورم میکنه زیاد نه ولی نرمه ، به جایی برخورد داره مثل لباسهای زیر اذیت میکنه و در محیطهای سرد مثل دوش آب سرد و در زمستان توی حیات و … میخوابه و عادی میشه .

با تشکر فراوان
دوست عزیز،با توجه به توضیحاتی که دادید به نظر می‏رسه بیشتر یک واکنش افزایش حساسیت (آلرژیک) باشه،در این موارد جای نگرانی نیست و برای برطرف شدن علایم بهتره حین ورزش و در محیطهای گرم از لباس های زیر چسپان استفاده نکنید.

24 08 2009
milad

من هم این مشکل رو دارم که با ورزش تماس با هوای سرد و تماس دست نوک سینه هام کوچیک میشه و بعد 1 دقیقه به حالت عادی بر میگرده البته اندازه بیرون زدگی از یک سانت بیشتر نمیشه می خوام بدونم این آقایان به نتیجه ای رسیده اند اگه رسیده ان به این آدرس mail کنند milad_perspolice2009@yahoo.com

12 09 2009
بی پول

منم 22 سالمه از 13 سالگب ژنکیو ماستی داشتم
رفتم جراحی عمومی گفت باید عمل شی
راه ساده تر اما گرون تری هم هست
جراحی پلاستیک
من که پول ندارم باید همون راه اولو برم جلو
عجب بدبختی بزرگیه ژنیکو ماستیو نداری……….

پاسخی بگذارید

