خواص فلفل

17 04 2008

معرفي گياه
فلفل گياهي است كه در آب و هواي نيمه گرمسيري و گرمسيري مي رويد. ميوه آن در پوششهاي غلافي بلند كه به موازات رسيدن رنگ قرمز، نارنجي يا زرد به خود مي گيرد، مي رويد. ميوه اين گياه به صورت خام، پخته شده، خشك يا در قالب چاشني پودري در صنايع غذايي و دارويي، مصرف ميشود.
تركيبات گياه
تحقيقات نشان داده است كه اسيد بيرنگ كپساسين (فعالترين عنصر موجود در فلفل كه سبب گرم بودن اين گياه ميشود) كپساسين موجود در فلفل در واقع سبب كاهش درجه حرارت بدن ميشود كه يكي از دلايل اصلي تمايل مردم مناطق آب و هوايي گرم به مصرف زياد فلفل محسوب ميشود.این ماده سبب كاهش ميزان كلسترول خون و كاهش شدت سيگنالهاي درد در بدن ميشود.  همچنين خاصيت ضد اكسيدي (كه سلولهاي شما ار از آسيب ديدن محافظت مي كند) و ضد باكتري دارد.كپساسين موجود درفلفل نه تنها درد آرتروز و آرتريت روماتيسمي را تسكين مي دهد، بلكه به كاهش ميزان ورم ناشي از اين حالات وقتي كه به عنوان پماد موضعي مورد استفاده قرار گيرد، كمك مي كند.

اشكال موجود
فلفل را مي توان با خوردن فلفل قرمز خام يا پخته شده مصرف كرد. پودر فلفل قرمز خشك نيز موجود است كه مي توان آنرا به غذا اضافه كرد، در مايعات، چاي يا شير مخلوط كرد يا كپسول آنرا مصرف كرد. شكل كرم آن نيز براي استعمال موضعي موجود است .

نحوه مصرف
چون فلفل براي قلب خيلي مفيد است، اضافه كردن مرتب آن به غذا يا مصرف كپسول آن مي تواند از بيماري قلبي پيشگيري كند. هر چند فلفل يك چاشني محسوب مي شود، اما اين ماده واقعاً به هضم بدن كمك مي كند و براي اغلب زخم ها تحريك آور نيست. اين ماده حتي در ميزان مصرف پايين نيز قوي است، لذا بهتر است كه بيشتر از مقداري با غذا ميل مي كنيد از اين ماده استفاده نكنيد.
كرم يا پودر فلفل به عنوان نوعي مسكن مي تواند در تسكين درد دندان، زونا، آرتريت، پسوريازيس و ساير انواع دردهاي مزمن مفيد باشد، هر چند ممكن است مصرف اين ماده سبب سوزش يا خارش نسبي گردد، اما اين عارضه به زودي از بين مي رود. چون فلفل ابتدا با تحريك و سپس كاهش شدت سيگنالهاي درد در بدن مؤثر واقع ميشود، لذا ممكن است درد كمي شدت پيدا كند، سپس بايد ظرف چند روز اول مصرف، اين اثر تا حد زيادي از بين برود.
کرم كپساسين به عنوان يك مسكن موضعي (وقتي كه روي پوست مصرف ميشود)، (حاوي 0.075 – 0.025 درصد كپساسين) را مستقيماً مي توان روي نقطه آسيب ديده روزي چهار بار ماليد (عناوين تجاري اين ماده عبارت است از Axsain, Zostrix و Capzasin-P).

به منظور بهبود هضم و پيشگيري از بيماري قلبي، مي توان كپسولهاي كپساسين (30 تا 120 ميلي گرم روزي سه بار) را مصرف كرد. مي توانيد با اضافه كردن 1.4 تا 1.2 قاشق چايخوري پودر كپساسين به يك ليوان آب جوش (دم كرده) اين ماده را نيز تهيه و سپس ميل كنيد.

جایگاه فلفل در طب سنتی

بد نیست بدانید که این دسته از سبزی ها از قدیم مورد توجه گیاه شناسان غربی بوده اند. آنها معتقد بوده اند که از این گیاهان می توان برای افزایش جریان خون، تحریک سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوءهاضمه استفاده کرد. حتی بسیاری از گیاه شناسان چینی توصیه کرده اند که خانم ها برای رهایی از دردهای ناشی از دوره قاعدگی بهتر است از این سبزی ها در این دوران استفاده کنند. آنها در اصطلاح می گویند این دسته از خانم ها بهتر است در این دوران از بشقاب های داغ استفاده کنند.

كپساسين موجود در فلفل به بسياري از خواص درماني آن كمك مي كند تا سيستم قلبي – عروقي را تحريك، سيستم هاضمه را تقويت، درد موجود روي پوست يا مفاصل بدن را تسكين بخشد، و به مثابه «داروي ضد احتقاق و ضد باكتري» عمل مي كند.
فلفل ميزان كلسترول خون را پايين مي آورد كه اين امر باعث پايين آمدن فشارخون ميشود. اين گياه همچنين از انعقاد خون در رگهاي خوني جلوگيري مي كند، اين خواص فلفل به پيشگيري از بيماريهاي قلبي نظير آرترواسكلروز (سخت شدن رگها) كمك مي كند.

هر چند فلفل سبب سوزش زبان ميشود، اما اين گياه واقعاً مسكني قوي است.جالب است بدانید که هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح، در آمریکای جنوبی و مرکزی از این سبزی به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شد و با سفر کریستف کلمب به این مناطق، این سبزی به کشورهای اروپایی، سپس به سراسر دنیا معرفی شده است. اين گياه ابتدا سبب تحريك درد ميشود، اما سپس شدت علايم درد را در بدن كاهش مي دهد. اين حالت، آنرا براي افرادي كه از درد مزمن رنج مي برند به طرز خاصي مؤثر كرده است چون چندين روز طول مي كشد كه نتايج قابل توجه آن معلوم گردد.

آنهايي كه از زونا، درد ناشي از ديابت، درد پس از برداشتن پستان (ماستكتومي) و ساير دردهاي پس از عمل جراحي رنج مي برند، مي توانند به ويژه از چندين نوع فلفل يا انواع «كرمهاي كپساسين» كه قابل دسترسي است، بهره ببرند.

اين گياه به عنوان داروي ضد احتقان، سبب رقيق و نازك شدن خلط و خارج شدن آن از ريه ها ميشود. از آنجا كه اين گياه بافت ريه را تقويت مي كند، در نتيجه براي آنهايي كه مبتلا به آمفيزم هستند نيز مفيد است.

منابع ( iranmania ، ویکی پدیا)


کارها

Information

14 responses

17 04 2008
عمو هوشنگ

خیلی خوبه …. من عاشق فلفل قرمزم … هر چیزی تندش خوبه 🙂
ممنون از مطلب قشنگ و مفیدتون.
خواهش می کنم، قابل شما رو نداشت!

17 04 2008
کمال

چیپس فلفلی چی توز از شما بابت این مطلب تشکر می کند.
چیپس فلفلی چی توز لطف دارن!

17 04 2008
آی تی شوک

فلفل نبین چه ریزه بشکن بخور چه تیزه.
بعله!

17 04 2008
مریم

جالب بود.
و البته غم انگیز 🙂

17 04 2008
شیخ الشیوخ

خانم دکتر عزیز
شنیدن مرگ بر ، درود بر و … امثالهم به اندازه ی کافی دلگیرم می کند
اما شنیدنش از شما آن هم آنگونه ! بسیار غمگینم کرد !
ما ز یاران چشم یاری داشتیم ❗
جناب شیخ، منظور من از مرگ بر فارس کنایه بود، همانطور هم که در خط بالایی کامنتم اشاره کردم مرگ رو برای دو ویژگی ایرانیان آرزو کردم: نژادپرستی و خودشیفتگی.

17 04 2008
شیخ الشیوخ

اما در کل فلفل را هم نمی پسندیم ❗

17 04 2008
گجمو2

سلام کوچه صدا .
یکی دیگر از خواص فلفل رو جا انداختی و اون استفاده از فلفل سیاه نکوبیده که شکل اون هم گرده، در تهیه اوراد بوده که جایز نیست بیشتر ازین شرح دهم،اما کارائیش زیاده.
شخصاً عاشق فلفل هستم و واسه پیرمردایی چون شیخ الشیوخ و اطلاعاتی هایی چون شبستان خوب نیست.
عمو گجت خوش اومدی!
من رو خواص علمی اثبات شده بحث کردم، شرمنده این یکی رو نشنیده بودم 🙂
خوبه بالاخره یکی از فلفل خوشش اومد.

18 04 2008
گجمو2

کوچه صدای عزیز.
متاسفانه امروزه بخاطر اینکه از این علم استفاده نادرست نشه، و یا اینکه بر ضد حکومت استفاده نشه،در ذهن مردم کلمه خرافات، خرافه و یا خرافه پرستی رو علم کردند و اگر غیر این بود، علم جفر که سردرمدار این علوم با 52 نوع نوشتاره منصوب به حضرت امام حعفر صادق نبود،اما این را قبول دارم که هر کسی از راه رسید و چیزهایی از این علوم بی نهایت کاربردی را برای دیگران ویزیت کرد و نتیجه نگرفت و باعث شد که حتی تحصیلکرده های ما هم به این علوم شک کنند ولی خود شخصاً قبولش دارم و در مواقع خیلی خیلی اصطراری اون هم شاید سالی یک بار اون هم با ترس برای کسی تجویز می کنم و علت ترسیدن هم بخاطر اینه که انرژی منفی ساطع شده اون عمل به شخص تجویز کننده بر می گرده و اگر دقت کرده باشید اکثر کسانی که بطور مستمر دست به چنین کاری زده و با می زنند،یا خود و یا بچه هاشون بنوعی نقص عضو دارند و این نقص عضو بخاطر برگشت یکی از اون انرژی های منفی به تجویز کننده بوده است.
اگر دقت کرده باشید تو دسته بندی وبلاگ من موضوعی با نام دعانویسان و جادوگرانه که اول خیلی دوست داشتم بیشتر در این باره بنویسم،اما بعد پشیمون شدم،ولی بدونید آنچه که آنجا نوشته شده،کاربردیه و 100% امتحان خودش رو پس داده.
شرمنده که سرتون رو درد آوردم و با این کامنتم مصدع اوقات شریف شدم.
نمی دونم چی بگم، اگه شما شخصاً تجربه این کار رو دارین که نمی شه چیزی گفت، ممنون از بابت توضیحاتتون.

18 04 2008
شیخ الشیوخ نادرالدین شاه

می دانستم
بانوی ایرانی باشی
پزشک باشی
کوچه باغ هم باشی !
پس کنایه بود ❗
.
متشکرم
پس همچنان افتخار می کنیم به لینک کوچه باغ در خانقاهمان.
خدا رو شکر!!

19 04 2008
کاوه گیــــــلانی (لابدان)

این یکی حالیم شد، خوشمان آمد، ولی نمی دونم چرا گرسنم شد!
یادمه در ایام نه چندان دوری موجودی که شبیه آدم بود ( حیوان بود در باطن) دستگیر شده بود، می دونی چرا ؟! به جای فلفل سیمان بسته بندی می کرد به خورد ملت می داد!
چقدرم خوش فکر بوده، سیمان به جای فلفل 🙂

21 04 2008
علیرضا

من یک ببخشید به خانم دکتر عزیز بدهکارم…
یادمه که من پیشنهاد کرده بودم که یه مقاله در مورد فلفل بذاری و متاسفانه امروز بعد از مدتها به طور ناخودآگاه اومدم وبلاگت رو ببینم که دیدم این لطف رو کردی و من غافل از همه جا…!
البته میدونم اونقدر بزرگوار هستی که منه حقیر رو ببخشی…
مرسی… خیلی عالی و کامل و واضح و خوشمزه! بود…
موفق باشی …
خواهش مي كنم، اما قرار بود يه سفر هم بريم به هند، اينو كه يادت نرفته 🙂

23 04 2008
علیرضا

نه یادم هست…
تو اولین فرصت حتما یه ترتیب برای مسافرت میدم…
باعث افتخار ماست که با خانم دکتر باشیم…
موفق باشی …
اختیار دارین، اما از همین حالا گفته باشم، پول آب جدا،پول گازم جدا 🙂

17 11 2008
بهروز

خيلي ممنون از اطلاعات مفيدتان … من زياد احل كامنت نوشتن و اين حرف ها نيستم .. ولي دليلي كه باعث شد براي شما چند خط بنويسم اينه كه … من سه بار تا حالا سكته قلبي كرده ام .. به شخصه عاشق فلفل هستم .. اما هر وقت اومدم بخورم ، همه به من سركوفت زدند كه واي نخور .. براي قلب ات ضرر داره و از اين داستان ها
اما وقتي الان اتفاقي در بالاترين اين لينك رو ديدم ، يه لحظه براي آگاهي از مضرات اش آن رو خوندم .. داشتم از خوشحالي بال در مي اوردم .. سريع اين صفحه رو پرينت گرفته و به جلوي قفسه آشپزخانه نصب كردم .. تا همه بخوانند و بدانند كه تا حالا چه خيانتي به من و قلب من روا داشته اند .. چشمك !!
ممنون از شما .. امام علي ع مي گويد : هر كسي به من چيزي بياموزد ، مرا بنده خويش كرده است .. و من با صداي بلند اعلام مي كنم : بنده كه چه عرض كنم برده مديران اين سايت هستم .. هم مي تونم كولي بدم .. هم مي تونم براشون خريد نمايم .. نون بربري بخرم .. نفت بخرم .. خلاصه مث يه غلام دست به سينه انجام وظيفه كنم ..
ضمنآ زبان انگليسي ام خوبه ، كامپيوتر و اينترنت هم واردم ، خلباني و خبرنگاري هم فول هستم .. اين ها رو از باب اين گفتم اگه خواستيد من را بفروشيد ، در رزومه ام حتمآ قيد كنيد … مخلص همه وب نويس هاي محترم هم هستم
تا بعد
ضمن عرض سلام و خوشامدگویی خدمت شما دوست عزیز.
احتمالاً در مورد پیشنهادتون فک می کنم 😀

27 05 2009
غضنفر

من متخصص مغزواعصاب هستم.فلفل ویتامین 30خیلی بالایی هم داره به خدا

بیان دیدگاه