تاریخچه کلمات

اولین باری که تو دانشگاه سر کلاس آناتومی نشستم، احساس واقعاً بدی داشتم، فکر می کردم دنیا به آخر رسیده،آخه از حرف های استاد هیچی نمی فهمیدم! بعدش سر کلاس بافت حالم حسابی جا اومد! راستش اوایل برام خیلی سخت بود که کلمات نامأنوس لاتین و سایر اصطلاحات پزشکی رو درک کنم و همیشه این سوال برام پیش می اومد که مگه بیکار بودن این اسم های عجیب غریب رو گذاشتن ! اما بعد مدتی فهمیدم که هر کلمه ای که تو پزشکی می خونیم واسه خودش یه سرگذشتی داره و یه روزی رسماً نامگذاری شده!

از این به بعد سعی می کنم هر چند وقت یکبار در مورد علت نام گذاری یکی از اصطلاحات پزشکی مطلبی بنویسم و اما مطلب امروز:

Auer bodies :اسم دیگر آن Auer rods است که به افتخار فیزیولوزیست و فارموکولوزیست آمریکایی (1875-1948) John Auer نام گذاری شده است.

این اجسام انکلیوزیون های کریستالی یا استوانه ای شکلی هستند که در میلوبلاست،میلوسیت ومونوبلاست ها دیده می شود.ساختار و محتوای انزیمی این اجسام مشابه لیزوزوم هاست.این اجسام پاتوگنومیک لوکمی حاد هستند.

4 responses

18 09 2007
محمد

همیشه اینکه بدونم کلمات از کجا اومدن برام جالب بوده. اما این انصافا خیلی تخصصی بود.

25 12 2008
Endless Love

می دونی اگه می شد این صفحه هم پست ها مجزا باشن خیلی بیشتر کمک می کرد. حافظه خوب برای یک دکتر خوب.
درواقع مجزا هست، اما این‏جا همه رو با هم تو یه صفحه گذاشتم.

30 03 2009
وحید(مهندس)

میگم عجب کلمات با کلاسی نه مث درسای بعضیا:فولاد-بتن-اب و فاضل اب!!!!!!!!!!! زلزله-راه!!!!بعدش هم بیل و کلنگ ابزارشونه!!!!!!!!

30 03 2009
وحید(مهندس)

تاریخچه کلمات ،یاد یه چیزی افتادم کی میدونه «مزخرف یعنی چی»؟؟؟؟؟!!! فکر بد کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟..یعنی به طلا ازین شده!!!!!!ولی اگه جرات داری به کسی بگو نظرت خیلی مزخرفه!!!!!!!!
یکی از کلمات مورد علاقه منه 😀
حالا چرا این نظر مزخرف رو پای تاریخچه کلمات پزشکی گذاشتی 😉
( محض نشان دادن جسارت و جرات بود،به دل نگیر جانم )

بیان دیدگاه