معجزه یک فنجان قهوه !

7 04 2008

اگه شما پای درد دل های یکی از اون قهوه خورهای قهار نشسته باشید ( بیچاره گناه کبیره که نکرده، فقط قهوه خورده حالا خوب بود می رفت الکلی می شد؟!) شنیدن حرف هایی از قبیل » اگه یه روز قهوه بهم نرسه مغزم از کار می افته!» یا » بدون قهوه مخم قاط می زنه» و …. برای شما عادیه!!!

بفرما قهوه تلخ!

اما واقعاً بین کارکرد مغزی و قهوه رابطه ای هم وجود داره؟!

اخیراً دانشمندان به شواهدی دست یافته اند که ممکن است قهوه نقش محافظتی – از سدخونی مغزی‏ – را در مغز انسان بازی کند.

سد شگفت انگیز

100 سال قبل، دانشمندان سدی بسیار کوچک و شگفت انگیز را در مغز انسان کشف کردند که از مویرگ های بسیار کوچک ساخته شده و وظیفه‏ی حفاظت مغز انسان از مواد شیمیایی یا هر گونه ماده خارجی شناور در خون را بر عهده دارد.این سد تنها به مولکول های بسیار کوچک و ویژه اجازه عبور می دهد و بدین ترتیب از نسج مغزی در برابر عفونت ها و سایر عوامل خارجی محافظت می کند.

دانشمندان آمریکایی اخیراً به این نتیجه رسیده‏اند که مصرف روزانه کافئین سلامت سدخونی-‏ مغزی‏ را تضمین کند!

کافئین در برابر کلسترول!

وجود مقادیر بالای کلسترول می تواند باعث نشت سد خونی-مغزی شود که ممکن است در آسیب شناسی بیماری آلزایمر دخیل باشد از طرفی تحقیقات قبلی دانشمندان نشان داده که بین مصرف قهوه و سلامت مغز ممکن است رابطه ای وجود داشته باشد.بدین منظور و برای اثبات این فرضیات، دانشمندان طی 12 هفته ، رت های آزمایشگاهی که سطوح بالای کلسترول داشتند را در دو گروه شاهد( بدون اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی) و مورد (با اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی) مورد بررسی قرار دادند که نهایتاً نشت‏ ِسد خونی‏-‏مغزی در گروه مورد کمتر از شاهد بود.

از این رو دانشمندان معتقدند که با توجه به توانایی قهوه در حفظ سلامت سد خونی-مغزی انسان و اثرات محافظتی آن می توان به عنوان یک داروی بی خطر و در دسترس از آن استفاده کرد.

هم چنین بلعیدن این دارو بسیار آسان تر از سایر داروهاست!!!

منبع


کارها

Information

23 responses

7 04 2008
Shahrzad

!Thanks! it is really useful

7 04 2008
touraj

خانم دکتر عزیز
چه خبر مسر ت بخشی » قهوه دار و ئی که بی نهایت دو ست داشتنی است»
و البته سهل البلع 🙂

8 04 2008
کمال

من برم یه فنجون قهوه درست کنم حالم جا بیاد.
کار خوبی می کنی.

8 04 2008
کاوه گیــــــلانی (لابدان)

من چای رو ترجیح می دم! هرچند بعضی اوقات قهوه هم می زنم توی رگ!
جالب بود من برم چای بزنم چون اینجا قهوه پیدا نمیشه (اداره) D:!
کاچی از هیچی بهتره، نوش جان.

8 04 2008
چشم غمگین

یه قهوه واسمون درست کن ما بیایم پیشت مهمونی خانوم دکتر گل : *
چشم!

8 04 2008
آی تی شوک

وای قهوه مون چند روزی هست تموم شده
حالا با این اوصاف چه کنم ؟؟؟؟؟
عجب مشکل بزرگی!

8 04 2008
مریم

الان که دارم اینو میخونم یه لیوان قهوه دستمه!
نوش جان.

8 04 2008
علیرضا

پس به قهوه خوردن ادامه بدیم…؟!
مرسی… به نکات ظریف و مفیدی اشاره میکنید…
موفق باشید …
ادامه بدین جانم 😉

8 04 2008
houshang

شیر طالبی میهن یه چیزه دیگس 🙂
صدالبته!

9 04 2008
jarchy

سلام
من قهوه کمتر از چای میخوردم اما باید یه تغییری ایجاد کنم.
حالا چایی هم بد نیست!

9 04 2008
شیخ الشیوخ

مورد پسند واقع شد این دارو !
سپاس خدای را که به این بنده حقیر فرصتی عطا نمود تا موجبات رضایت شیخ را فراهم نمایم!

9 04 2008
سالومه شایگان

کافی میکس اثر نداره ؟!!
احتمالاً اثرش کمتر باشه!

9 04 2008
گجمو2

سلام.
خوشحالم که نه الکلی هستم و نه قهوه خور قهار!
باور کن روزی 2 بار اونم فقط ظهر و شب، چایی نمی خورم،اما امان از اون روزی که چایی نخورم…………..
امیدوارم هیچوقت در چنین روزی تصادفاً همدیگر رو ملاقات نکنیم.
پست جالبی بود.
اما من امیدوارم همدیگه رو ملاقات کنیم اونم روزی که من قهوه نخوردم 😉

9 04 2008
delzadeh

لابد برای خوندنش باید قهوه بخوریم.!
احتمالاً!!!

10 04 2008
tookaa

ممنون از این مطلب و قبلی ایضا…
بله گاهی در حد معجزه عمل می کنه به شرطی که همیشه از یک نوع خاص نباشه .. البته تجربه من اینو میگه . چون هروقت قهوه ام رو عوض می کنم ، هایپر تر تر می شم …
ممنون که قدم رنجه کردین ..
خواهش می کنم، قابل شما رو نداره، هایپراکتیو بودنم بد نیست، مخصوصاً واسه جوونا 🙂

10 04 2008
عمو هوشنگ

سلام خانم دکتر، من همونی ام که شیر طالبی میهن خوردم، اگه اجازه بدین لینکتون کنیم.
نیکی و پرسش؟!

10 04 2008
شبستان

خدا رو شکر یکی از عادت هامون یه فایده‌ای داره!

10 04 2008
پلنگ صورتی

چه تصویر دل انگیزی… وسوسه شدیم تا فنجانی قهوه بنوشیم.

11 04 2008
Aamir

مقادیری قهوه + آب جوش و کمی شیر، بسیار مناسب میباشد، اما مقدار یه کم زیاد آن کار مغز را متخل می نماید! انقدر تبلیغ نکن!
چیه من که کودک متوهم نیستم، سرم داد می کشی؟!

12 04 2008
علیرضا

راستی اگه شد یه مقاله هم در مورد فلفل خوراکی البته از نوع ادویه جات بذارین…
آخه من خراب فلفلم و واسه همینم که شده باید یه چند ماهی برم هند!
مرسی…
منم پایه ام هر وقت خواستی بری به منم بگو 🙂

12 04 2008
DESERTER

گورباباشون بابا..یه روز میگن قهوه خوبه یه روز میگن بده … حتما باز یه شرکت قهوه سازی بودجه تحقیقاتشونو داده … 🙂

12 04 2008
محمد کشوری

سلام دکتر خوبی ؟ به یه بازی دعوتت کردم میای ؟

17 04 2008
fahimeh

واسه چاق شدن خوب نیست اگه یه درصد احتمال بدین که چاق کننده اس من هر روز که نه ولی هر ساعت قهوه می خورم
فدای مهربونیاتون خانوم دکتر گل
خوش آمد می گم، متاسفانه باید بگم که واسه چاق شدن چندان روش خوبی نیست!
ممنون ازابراز لطفتون، بازم سر بزنین.

بیان دیدگاه